Zdravotní hrozby překračují hranice
V rámci jednotného vnitřního trhu mezi jednotlivými členskými zeměmi Evropské unie můžeme snadno cestovat a snadno obchodovat z jedné země do druhé. Tuto nespornou výhodu však doprovází i riziko. Spolu s lidmi se přes hranice snadno přenáší choroby. Vedle kvalitního zboží a potravin přechází přes hranice také škodlivé či jedovaté potraviny. Aktuální tragédie s otráveným alkoholem je toho vynikajícím, jakkoli nechtěným příkladem.
Evropská komise navrhla nový předpis, jehož cílem je standardizovat a posílit kapacity a struktury Evropské unie pro účinnější reagování na vážné přeshraniční zdravotní hrozby.
Cíle navrhovaného předpisu můžeme stručně rozdělit na (1) oblast koordinace plánování, připravenosti a budování kapacit včetně dopravy, energetiky, civilní ochrany a společného zadávání zakázek na lékařská protiopatření, (2) oblast zajištění informací a posouzení rizik, (3) systém včasného varování a reakce na závažné zdravotní hrozby, (4) koordinaci při posuzování konkrétního rizika a (5) vytvoření stálého výboru pro zdravotní bezpečnost.
Doposud řeší právní předpisy EU pouze oblast přenosných nemocí. Podle stávajících předpisů a dohod musí všechny státy oznamovat Světové zdravotnické organizaci všechny události, které mohou představovat ohrožení veřejného zdraví. V rámci Evropské unie však žádná taková povinnost není. Systémy včasného varování a další formy mezistátní výměny informací a spolupráce fungují na dobrovolné bázi.
Stejně tak je tomu v oblasti posuzování a vyhodnocování rizik. Neexistuje žádná koordinace, každý stát sám vyhodnocuje zdravotní rizika. Není žádný legislativní prostor pro koordinované či společné vyhodnocování rizika, pro koordinaci prevence nebo pro společné postupy v léčbě.
Součástí návrhu je také společný postup při výběrových řízeních a nákupu očkovacích látek při případné pandemii. Vychází ze zkušeností z roku 2009, kdy hrozila pandemie chřipky N1H1. Jednotlivé členské státy nakupovaly očkovací látky v různém množství a za různých podmínek, mimo jiné i za rozdílné ceny. Společný postup by měl zaručit pro všechny členské země srovnatelné podmínky a ceny. Zda země k nákupu za společně dohodnutých podmínek přistoupí zůstane jejím rozhodnutím. Zde je třeba poznamenat, že z pohledu České republiky není tato koordinace ekonomicky přínosná, protože ČR umí nakoupit očkovací látky za lepší ceny než jiné členské země.
Dobrovolná je v současné době i účast členských zemí ve výboru pro zdravotní bezpečnost, který byl zřízen ministry zdravotnictví členských zemí EU v reakci na teroristické útoky z 11. září 2001. Neformální povaha výboru nezaručuje dostatečnou míru koordinace reakce v oblasti ochrany veřejného zdraví.
Má vůbec Evropská unie právo zasahovat do oblasti ochrany veřejného zdraví závazným předpisem regulujícím oblast přeshraničních zdravotních hrozeb? A do jaké míry? Evropská unie je na základě Lisabonské smlouvy o fungování EU (čl. 6) zmocněna podporovat, koordinovat nebo doplňovat opatření členských států v oblasti ochrany a zlepšování lidského zdraví.Její činnost musí pokrývat sledování vážných přeshraničních zdravotních hrozeb, včasné varování před nimi a boj proti nim (čl. 168). Současně však v souladu s principy subsidiarity by opatření EU mělo vylučovat jakoukoli harmonizaci právních předpisů jednotlivých členských zemí a respektovat jejich odpovědnost za ochranu zdraví a organizaci poskytování zdravotních služeb. Je zřejmé, že zdravotní hrozby a ohrožení veřejného zdraví mají nadnárodní rozměr. Opatření v oblasti veřejného zdraví proto musí být koordinována.
Navrhované nařízení se vztahuje na přenosné nemoci, antimikrobiální rezistence a infekce spojené se zdravotní péčí, biotoxiny a jiná toxická biologická činidla, hrozby chemického původu, hrozby související s životním prostředím a další neznámé hrozby. Nevztahuje se na hrozby vyvolané ionizujícím záření, protože těm se věnují jiné předpisy.
Členské státy budou muset koordinovat své postupy při vytváření kapacit v oblasti vážných zdravotních hrozeb, a to jak sledování a vyhodnocování rizik a varování před nimi, tak reakce na ně. Země budou muset konzultovat své národní plány připravenosti na vážné zdravotní hrozby s Evropskou komisí.
Nařízením se zřizuje síť pro epidemiologický dozor. Tato síť zajišťuje komunikaci mezi jednotlivými zeměmi, Evropskou komisí a Evropským střediskem pro prevenci a kontrolu nemocí. V rámci této sítě musí orgány členských zemí používat jednotné definice případů.
Vedle toho vyváří nařízení systém rychlého varování jako infrastrukturu pro vydávání varovných hlášení. Pro všechny země bude povinností předat varovné hlášení do tohoto systému současně s hlášením Světové zdravotnické organizaci.
Důležitou kapitolou navrhovaného předpisu je povinnost koordinované reakce. Každý stát, který zamýšlí přijmout opatření v oblasti veřejného zdraví, musí toto plánované opatření předem konzultovat s ostatními státy a Evropskou komisí. Současně může každý takový stát požádat ostatní členské státy o pomoc.
Nařízení, které navrhla Evropská komise a které je právě projednáváno v Evropském parlamentu, obsahuje pochopitelně celou řadu dalších ustanovení. Mimo jiné dává právě Evropské komisi značné pravomoci pro vydávání prováděcích předpisů. Výsledné znění předpisu, který bude velmi pravděpodobně přijat, může být během jednání v parlamentu i v Evropské radě pozměněno.
Ačkoli se jedná o značně technickou normu, navíc v citlivé oblasti zdraví, vyvolá zcela jistě diskusi o dalším předávání pravomocí z národní úrovně “do Bruselu”. Zcela jistě tomu tak je. Při schvalování navrženého nařízení budeme zvažovat na jedné straně zachování suverenity jednotlivých členských zemí, a na druhé společný zájem o ochranu zdraví obyvatel. Osobně budu podporovat takové řešení, které umožní z evropské úrovně podporovat jednotlivé země a jejich spolupráci. Zcela jistě je prospěšné vytváření fungující infrastruktury pro komunikaci, rychlé varování a spolupráci při vyhodnocování a sledování rizik. Jistým pochybnostem se neubráníme u návrhu na vytvoření nového orgánu. Různé, i protichůdné zájmy mohou mít jednotlivé země v oblasti navrhovaných společných tendrů na očkovací látky a podobně.
Věřím, že na konci legislativního procesu budeme mít v EU užitečný předpis, který nám bude pomáhat v závažných situacích ohrožení zdraví. Tragické události kolem metanolu v České republice bohužel ukazují, že stávající stav mezinárodní spolupráce je v této oblasti zoufale nedostatečný, což mělo bezpochyby tragické následky. Pokud se podaří přijmout dobré nařízení, při další podobné tragédii by mohly být nejen ekonomické škody, ale především následky na zdraví a životech menší.
Milan Cabrnoch
Evropská unie poručí i přírodě
Causa Veverka se vrací do Evropského parlamentu. Evropská unie plánuje nařídit členským zemím fyzickou likvidaci těch rostlinných a živočišných druhů, které na jejich území nejsou dle úředníků Komise původní.
Milan Cabrnoch
VZP ztrácí pojištěnce od svého vzniku
Jedině zdravotní knížky odchod pojištěnců zastavily. Jak je z čísel zřejmé, VZP pojištěnce ztrácí stále. Jedinou výjimkou je rok 2010, tedy rok, kdy vedení VZP využívalo jako konkurenční výhodu své elektronické zdravotní knížky. Díky jejich nabídce VZP nejen že pojištěnce neztratila, ale naopak se jejich počet zvýšil.
Milan Cabrnoch
Zdravotní knížky nástrojem konkurence pojišťoven
Elektronické zdravotní knížky se stále jasněji stávají nástrojem konkurence mezi zdravotními pojišťovnami. Pojišťovny lákají pojištěnce, když jim poskytují užitečnou a prospěšnou službu - přístup k jejich informacím o zdravotním stavu i o jejich pojištění. A funguje to.
Milan Cabrnoch
Záruky pro mladé: Právo na práci?
Nepřiměřená zákonná ochrana zaměstnanců chrání nezaměstnané před získáním práce. Socialisté v Evropském parlamentu navrhují zavést právo na práci. V tuto chvíli pro mladé nezaměstnané. Namísto podpory vzdělávání a větší pružnosti pracovně právních vztahů prosazují právo na práci, tedy povinnost pro zaměstnavatele či stát nabídnout každému mladému nezaměstnanému pracovní místo. Myslet si, že se dá nařízením vytvořit pracovní místo je utopie. Nařízeným právem na práci se pouze utratí další peníze z rozpočtu a ještě více oslabí odpovědnost mladých lidí za vlastní budoucnost.
Milan Cabrnoch
Kouření omezíme svobodným rozhodnutím občana, ne regulací výroby
Návrh novely tabákové směrnice chce dále snížit počet kuřáků. Namísto podpory svobodného rozhodnutí se soustředí na další a další regulace výroby a prodeje. Namísto, abychom suverénního občana varovali, poskytovali mu informace a pomáhali mu správně se rozhodnout, chceme ho odrazovat hnusnými obaly a strašit ošklivými obrázky.
Milan Cabrnoch
Potřebujeme opravdu “nový IZIP”?
Události posledních dnů jasně ukázaly, že mediální útok vedený proti elektronickým zdravotním knížkám pojištěnců VZP byl ve skutečnosti pouze záminkou k politickému ovládnutí veřejnoprávní a na státu dle zákona nezávislé Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Milan Cabrnoch
Bakterie ohrožují Evropu!
Antimikrobiální rezistence na programu Evropského parlamentu. V mnoha evropských zemích se rychle zhoršuje situace v oblasti rezistence bakterií na používaná antibiotika. Některé bakterie se stávají odolné vůči antibiotikům. Příčin je celá řada, na předním místě je neuvážlivé používání antibiotik. Onemocnění takovou odolnou bakterií nelze antibiotiky léčit a často končí i smrtí pacienta. Odborníci hledají cesty, jak rezistenci bakterií omezit či zpomalit. Jednou z cest je i účinná spolupráce mezi jednotlivými zeměmi.
Milan Cabrnoch
Elektronické zdravotnictví součástí úspěšného systému na Taiwanu
Dynamicky rozvíjející se Taiwan využívá ve svém národním zdravotním pojištění rozvinutý informační systém postavený na čipových kartách a centrální databázi obsahující jak platební, tak zdravotní informace. V mnoha prioritách se shoduje se zásadami, které prosazujeme ve většině evropských zemí.
Milan Cabrnoch
Ošetření během dovolené v zahraničí
Doba dovolených je v plném proudu. Patří k ní stále častěji i cesty do zahraničí. Ne vždy se dovolená obejde bez onemocnění či zranění. Návštěva lékaře jistě není zážitek, který bychom si chtěli z dovolené přivézt, ale rozhodně se vyplatí být na takovou možnost připraven.
Milan Cabrnoch
I nechtěné volby chceme vyhrát
ODS vybírá svého kandidáta na prezidenta republiky. Na počátku roku 2013 budou voliči v ČR poprvé v historii volit prezidenta země v přímé volbě.
Milan Cabrnoch
Pacienti s roztroušenou sklerózou musí ihned dostat potřebnou léčbu
Situace s (ne)léčením roztroušené sklerózy je alarmující. A jakékoli řešení již bude po hodině dvanácté. Přesto je potřeba, aby ministr Heger vyřešil katastrofickou situaci, ve které zůstává bez potřebné léčby zhruba 120 českých občanů. Těmto lidem jde opravdu o dny.
Milan Cabrnoch
Rozhodné NE tabulkovým platům pro zdravotníky
Nespokojení lékaři znovu útočí na ministra zdravotnictví. Chtějí zvýšit platy. Chtějí, aby ministr způsobil (protože nařídit to nemůže), aby jim jejich zaměstnavatelé zvýšili platy.
Milan Cabrnoch
Blinkry blikají, stěrače stírají…
Šero, drobně mží, prosolenou břečku ze silnice zvedá každý předjížděný kamión a oslňující světla protijedoucích aut jedno za druhým. A stěrače namísto aby stíraly, trucovitě rozmazávají a rozmazávají. Každý řidič dobře ví, jak moc je to nepříjemné.
Milan Cabrnoch
Zachovejme preventivní péči o těhotné a novorozence
Zachovejme a rozvíjejme koordinovanou preventivní péči o těhotné a novorozence Stávající způsob organizace péče o těhotnou a novorozence, řízený lékaři primární péče, je plně vyhovující a přináší vynikající výsledky. Porodní asistentka i dětská sestra jsou členy týmu, který ale musí koordinovat lékař, který nese odpovědnost za péči. Každá těhotná i matka má svobodnou volbu lékaře.
Milan Cabrnoch
Jasné NE porodům doma!
Kde kdo se dnes vyjadřuje k tomu, zda rodit doma či v porodnici. Téma se stále vrací, argumenty jsou stále diskutovány a znovu a znovu zpochybňovány. Jako lékař mám k této problematice jasné stanovisko. Trvám na tom, že doma se rodit nemá. Proč? Porod mimo porodnici ohrožuje dítě, a povinností společnosti je dítě chránit. I před jeho vlastními rodiči.
Milan Cabrnoch
Milan Cabrnoch představil v EP svou legislativní zprávu
Jako zpravodaj Evropského parlamentu jsem na jednání Výboru pro zaměstnanost a sociální politiku v pondělí 5. prosince 2011 v Bruselu představil svůj návrh zprávy k návrhu novely Nařízení o koordinaci sociálních systémů.
Milan Cabrnoch
Neúčinné a tedy marné hledání evropského řešení nezaměstnanosti
Jak bojovat s rostoucí nezamĕstnaností v Evropĕ? To byla jedna z hlavních otázek, na kterou jsme se v Evropském parlamentu v minulých dnech opět - a opět marně - snažili nalézt odpovĕď.
Milan Cabrnoch
Předání kontroly nad IZIP VZP - otázky a odpovědi
V souvislosti s předáním většinové kontroly nad společností IZIP do rukou VZP ČR jsem odpovídal 7. října 2011 na otázky Kolínského Presu. Vzhledem k tomu, že podobné otázky dostávám i od jiných tazatelů, rozhodl jsem se odpovědi pro Kolínský Pres zveřejnit na své webové stránce a ve svém blogu.
Milan Cabrnoch
Předat kontrolu nad IZIP do rukou VZP je správné rozhodnutí
Přes všechna nedorozumění, neznalosti, pochybnosti, spekulace a protivenství jsem jako jeden z autorů, zakladatelů a propagátorů projektu elektronických zdravotních knížek IZIP, a zejména jako lékař přesvědčen, že projekt elektronických zdravotních knížek IZIP je a zůstává velice úspěšným nástrojem pro komunikaci mezi pacientem a jeho lékaři, stejně jako mezi pojištěncem a jeho pojišťovnou.
Milan Cabrnoch
Zabalit, prosím. Ani omylem!!
Máte také někdy pochybnosti o tom, zda jste vítaným zákazníkem? Snažím se hledat takové obchody, kde se vítaným cítím.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 25
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 906x